Feedback vs. feedforward

Umiejętności komunikacyjne są najważniejszymi umiejętnościami menadżera – taką mam myśl, której się w swojej pracy trzymam.

W tej „komunikacji” jest wiele miejsc, które znamy pobieżnie i jeszcze więcej nieodkrytych. Dlaczego?

Może z powodu tego, że mówić (gaworzyć) zaczynamy szybciej niż chodzić? Gaworzące dziecko szybko uzyskuje efekty w takiego sposobu komunikowania się ze światem, a potem dorosły człowiek „gaworzy” w życiu myśląc, że się komunikuje. Jesteśmy niedbali i nieuważni w komunikacji, a czego uczymy się w szkole podczas języka polskiego? Na pewno nie tego, czym są modyfikatory werbalne, bariery komunikacyjne czy na przykład tego jak rozpoznawać dziury logiczne w argumentacji czy powszechne wzorce słabej argumentacji.

Zaplanowałem kilka tematów z komunikacji, zaczniemy od feedforward, czyli informacji… no właśnie jakiej? Takiej, która dotyczy spodziewanych efektów i jest proaktywna vs. reaktywny feedback. O feedbacku będzie później, jeśli w ogóleJ.

Przepraszam, ale sporo pojęć w komunikacji nie ma dobrych synonimów w języku polskim, przykro mi. Jeśli macie swoje typy na feedforward będę bardzo wdzięcznyJ.

Podobnie jak feedback, feedforward jest narzędziem rozwijającym pożadane kompetencje lub zachowania pracowników. Podczas gdy feedback jest reaktywny i koncentruje się na przeszłości (back), feedforward patrzy przed siebie (forward). 

Nie skupia się na problemach, które były, ale na rozwiązaniach, które mogą pomóc nam uniknąć problemów w przyszłości. I dlatego prawie zawsze jest pozytywnie odbierany przez pracowników. W przeciwieństwie do feedbacku, tak często kojarzącego się z negatywnymi emocjami i szukaniem wymówek. 

Feedforward nie jest ani oceną, ani krytyką. Dzięki niemu pracownicy podchodzą do rozmowy z większym dystansem i mniej osobiście, co pozwala skupić się na pozytywach i konstruktywnej nauce na przyszłość.

No dobra, ale jak zacząć?

  1. Zastanów się, które zachowanie lub nawyk chciałbyś zmienić.
  2. Opisz swój cel w rozmowie jeden na jeden. Twoim rozmówcą może być Twój współpracownik, szef, przyjaciel (tak, zaletą feedforwardu jest także to, że działa nie tylko w relacjach zawodowych). Zamiast pytać: „Dlaczego znowu spóźniłeś się z wysłaniem comiesięcznego raportu?”, oznajmij rozmówcy: „Chciałbym, abyś od przyszłego miesiąca punktualnie wysyłał comiesięczny raport. Jak możesz o to zadbać?”
  3. Zapytaj również swojego rozmówcę o pomysły, które mogą pomóc wprowadzić wasz plan w życie. Wysłuchaj go i nie oceniaj i nie krytykuj.
  4. Podziękuj i wciel plan w życie!

Zostaw komentarz

Top