14 rzeczy, które musisz wiedzieć o karaniu pracownika

Bardzo dużo emocji budzi nadal temat związany z poprawnym udzielaniem informacji zwrotnej pracownikowi. Szczególnie tej negatywnej, której skrajnym przejawem jest karanie za przewinienia.

Czym się różni negatywna informacja zwrotna od karania?

  1. Negatywna informacja zwrotna mówi o tym, co pracownik zrobił źle oraz może dotyczyć również sankcji, jakie mogą spotkać pracownika.
  2. Karanie – szef wymierza karę za zachowanie, które doprowadziło do straty/niedopatrzenia/złamania zasad czy reguł

Nadal właściciele firm i menadżerowie zadają sobie 2 pytania;

  • JAK mam poprawnie karać pracownika?
  • CZY robię to dobrze?

Emocje wynikają z niezrozumienia prostych zasad udzielania informacji zwrotnej oraz słuchania dobrych rad z poradników, głównie tych zza oceanu.

Pamiętam, gdy sam miałem ukarać kogoś pierwszy raz, jako świeżo upieczony menadżer. Byłem mocno przestraszony. Na tyle, że przygotowałem sobie ściągę, CO i KIEDY powiem. I było łatwiej. Polecam wszystkim, którzy nie czują się pewnie.

Z negatywną informacją zwrotną jest pewien paradoks, który często widuję pracując z firmami. Otóż, kiedy pracownik i szef pracują razem w ramach „wspólnych prac” to znakomita część podwładnych pyta najpierw;

Dobra super, ale powiedz mi teraz, co robię ŹLE?

A równie duża część szefów spełnia prośbę pracownika. I robi to źle. I na dodatek równowaga pomiędzy ilością zauważanych dobrych i złych zachowań u pracownika jest zaburzona. Moc jest po stronie KRYTYKOWANIA!

Nawet, jeśli mówimy, że nam coś się podobało, to czynimy to niechętnie i niejako ze wstydem. ZA CO mam chwalić, przecież to jego praca! MNIE nikt nie chwalił!

Paradoks polega na tym właśnie, że, mimo, iż zdecydowanie częściej udzielamy negatywnej informacji zwrotnej nie potrafimy mówić o złych rzeczach w zachowaniu pracownika konstruktywnie. W tym przypadku trening nie czyni mistrza…

Prosty i sprawdzony algorytm karania

Nie napiszę jedyna słuszna, ale metoda FUKO jest PROSTA, SPRAWDZONA i KONSTRUKTYWNA

Fakty – co się wydarzyło, opis sytuacji?

Uczucia – co Ja, jako szef czuję w związku z zaistniałą sytuacją?

Konsekwencje – Interesy szefa, które zostały narażone na straty/koszty

Oczekiwania, – jakiej zmiany zachowania oczekuję/potrzebuję, aby czuć się komfortowo

*************************************************************************************

Tak mogłoby wyglądać FUKO w akcji;

SZEF:

Rafał, zaprosiłem Cię, ponieważ ZAMIERZAM Cię ukarać. To nie jest dla mnie przyjemna i łatwa sytuacja, możesz mi wierzyć.

Rafał, fakty są takie, że wczoraj miałeś podpisać zamówienie z ważnym dla nas, NOWYM klientem. Nie pojawiłeś się na tym spotkaniu, o czym dowiedziałem się od klienta, nie od Ciebie.

Swoim zachowaniem naraziłeś mnie na wysłuchiwanie pretensji klienta i jego żądanie lepszych warunków. Jest możliwe, że w ogóle wycofa się ze współpracy z nami.

W związku z powyższym postanowiłem Cię ukarać. Od dzisiaj przez cały najbliższy miesiąc będziesz każdego dnia wieczorem (albo następnego do godz.9.00 rano) wysyłał do mnie raport z dnia pracy. Codziennie zamiast jeden raz w tygodniu. Czy chcesz coś powiedzieć?

RAFAŁ:

Szefie, taka kara? Nie zdążyłem, bo korki były w mieście, to jak miałem zdążyć? A poza tym przed spotkaniem pakowałem jeszcze zamówienie dla innego klienta, bo magazynier mnie poprosił. Może mi Pan podaruje tym razem?

SZEF:

Bardzo mi przykro, ale swojej decyzji nie zmienię. Natomiast, jeśli chcesz, abym w jakiś sposób pomógł Ci w tym, aby podobna sytuacja nie pojawiła się w przyszłości, spotkajmy się w tym tygodniu i porozmawiajmy o tym. Rafał, jeśli podobna sytuacja zdarzy się w przyszłości – kara będzie dużo bardziej surowa. Chciałbym również, abyś po naszym spotkaniu zadzwonił  i przeprosił klienta. Zrobisz To?

RAFAŁ:

Oczywiście.

SZEF:

W takim razie to wszystko. Dziękuję za spotkanie. Do widzenia.

14 zasad karania pracownika, o których musisz pamiętać:

  1. Zadbaj o to, aby to przykre w konsekwencjach spotkanie odbyło się w bliskiej odległości czasowej od przewinienia
  2. Rozmowę przeprowadź w cztery oczy
  3. Przygotuj się, sprawdzając krzyżowo, czy prawdą jest to, za co chcesz pracownika ukarać
  4. Nigdy, przenigdy nie wysyłaj maila w sprawie ukarania pracownika! Nie żartuję poznałem takie „orły zarządzania”
  5. Na wstępie spotkania zapowiedz, co się wydarzy, powiedz o własnych uczuciach.
  6. Szef ma swoje zasady i reguły, które pracownicy znają. Warto nawiązać do nich, JEŚLI pracownik którąś z nich złamał
  7. Dopuść pracownika do głosu TYLKO jeden raz! I TYLKO po zakomunikowaniu mu wyznaczonej kary.
  8. Formuła „muszę Cię ukarać” („rodzic”) zachęca pracownika do dyskusji, ponieważ skoro „muszę” to na pewno nie masz na to ochoty. Jeśli powiesz „planuję, zamierzam” – przemawia przez Ciebie „dorosły”, z którym trudno dyskutować
  9. Zaproponuj pomoc, aby podobna sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości
  10. Jeśli grozisz sankcjami, pamiętaj o tym, aby je wykonać, gdy pracownik dokona przewinienia
  11. Przygotuj swoją własną listę sankcji i dolegliwości, którą będziesz mógł użyć w stosunku do pracownika
  12. Nie stosuj kanapki – najpierw dobre- potem ochrzan-potem pochwal. Budzi niezrozumienie i fałszywe poczucie w pracowniku, że nie jest tak źle jak mówi szef
  13. Pamiętaj, że karzesz zachowanie pracownika, nie krytykuj jego, jako osoby
  14. Jeśli to jest tylko możliwe, żądaj/oczekuj naprawienia błędu , czyli tego co jest powodem tej rozmowy

Teraz, kiedy już masz wszystko pod ręką zadbaj „po menadżersku” o to, aby jak najrzadziej karać.

SKUP się na dobrych rzeczach, to i tak wystarczająco trudne.

Wpis Ci się podobał? Napisz w komentarzu co myślisz o tych metodach i pobierz DARMOWY RAPORT “6 kroków jak pozyskać 70% więcej klientów“!

 

7 Komentarze

  • Posted 24 sierpnia 2015
    opublikowane przez: RL
    14:08 0Likes

    Poradnik w stylu lat 90. 😉
    Przy takim zachowaniu i “algorytmie” karania prędzej można zostać pośmiewiskiem wśród pracowników. Polecam trochę współczesnej literatury w tym temacie.

    • Posted 28 sierpnia 2015
      opublikowane przez: Rafał Judek
      13:20 0Likes

      Bardzo chętnie poznam tytuły owej literatury, którą Pan/Pani? przywołuje w temacie karania pracowników. Proszę podać 2-3 tytuły, najwidoczniej nie śledziłem nowinek w tym temacie. Jeśli jest coś lepszego niż FUKO z radością zaniosę taką nowinę moim klientom. Jeśli natomiast myśli Pan/Pani o modelu konsyliacyjnym karania v. tradycyjnym to proszę wybaczyć, ale do niego trzeba (jakby to ładnie nazwać) odwagi do przyznania się do popełnionego błędu/przewinienia. itp. A tego karanemu zawsze brak. Pozdrawiam

  • Posted 17 października 2015
    opublikowane przez: Dariusz Kowalski
    17:55 0Likes

    Rafale – zgadzam się niestety z przemówcą, czyli z RL. Ta metoda świetnie funkcjonowała dla pokolenia 40+ (czyli mojego), kiedy to zarządzanie było w powijakach i wszyscy się go uczyli.
    Teraz tego typu karanie kończy się dla szefa zazwyczaj buntem pracowników, albo wspomnianym oplotkowywaniem w kuluarach.
    Feedback z trzeciej pozycji, metody coachingowe, feedback przez pytania otwarte, odkrywanie intencji działają zdecydowanie lepiej, bo budują relacje.
    Kij i marchewka nie działają już od kilku lat, Choć nie, mylę się, działają. Ale tylko tam, gdzie szef ma władzę absolutną i zarządza strachem i karą, a firma przypomina farmę niewolników.

    I oczywiście są miejsca, gdzie tak trzeba, jednak w większości są to firmy “mundurowe”.
    Pozdrawiam.
    dk

  • Posted 18 października 2015
    opublikowane przez: Rafał Judek
    11:35 0Likes

    Bardzo chętnie poznam pomysł na ukaranie pracownika, który w wyniku własnych zaniedbań spowodował stratę we wspólnej kasie salonu w wysokości kilku tysięcy złotych. Coaching piszesz? No nie wiem. Feedback przez pytania otwarte?
    Tego typu karanie kończy się…. – piszesz. Dla mnie ta raczej argument na kiepskiego menadżera niż na nie działający pomysł.
    Na pewno mamy różne doświadczenie i klientów jak czytam Twój wpis. Nie zabieram NLP do karania, jak Ty. Preferuję prostotę i użyteczność.
    RJ

  • Posted 24 listopada 2015
    opublikowane przez: Karol Froń
    14:12 0Likes

    Nie wiem w jaki sposób Panowie RL i Dariusz Kowalski zarządzają, skoro twierdzą, że metoda FUKO nie działa. W mojej firmie, w której zatrudniam TYLKO osoby z pokolenia Y i Z, czyli teoretycznie tych na których ta metoda nie powinna działać, wg p. Dariusza Kowalskiego, metoda Fuko sprawdza się wyśmienicie. Rozszerzyłem ją na Z-FUKO-PZK i używają jej wszyscy moi menadżerowie i trenerzy sprzedaży wobec swoich podwładnych w wieku 18-26 lat.

    Bunt? Z pewnością nie jest on wynikiem udzielania informacji zwrotnej metodą FUKO, tylko innych czynników – warto byłoby się przyjrzeć bliżej poziomowi satysfakcji pracowników z przełożonego i pracy w firmie.

    Każda metoda może DZIAŁAĆ lub NIE, a jej skuteczność zależy tylko i wyłącznie od osoby, która ją stosuje. Przedmówcom polecam udzielanie konstruktywnej krytyki chociażby na zasadzie FUKO i zachęcam do większej otwartości na nowe, zamiast krytykowania doskonałych, jednak nie do końca przemawiających do Was pomysłów.

    Panie Rafale – FUKO nie działa, niezależnie od tego co inni ludzie na ten temat sądzą 🙂

  • Posted 29 grudnia 2015
    opublikowane przez: Rafael
    20:35 0Likes

    witam Państwa,

    Obecnie jestem pracownikiem na rynku niemieckim, jestem dość młodą osobą w porówniaiu do Panów którzy juz mają dośc bogatą historię w biznesie. Ja również dopiero co zaczynam stawiac kroki w biznesie, ale póki co przyglądam się, że tak powiem od dołu, jak wyglądają modele zarządzania firmami, prace menadżerskie itp. Muszę stwierdzić, że to co niektórym się wydaje, że sposoby zarządzania czy z lat 90, 80 czy nawet z innego wieku w stecz mogą byc również bardzo skuteczne. Najlepszą wiedzą do prowadzenia biznesu sa często najstarsze książki;) Ci co tak się fascynują tą nowoczesnością życze powodzenia i Viel spaß. Metoda przedstawiona przez Pana Rafała jest jak najbardziej dobra;)

    pozdrawiam

    • Posted 29 grudnia 2015
      opublikowane przez: Rafał Judek
      20:52 0Likes

      Bardzo dziękuję za komentarz. Powodzenia w Nowym Roku!

Zostaw komentarz

Top