Dlaczego warto?
Współczesne otoczenie firmy, określane jest jako świat VUCA. Wymaga on od menedżerów szczególnych kompetencji oraz wiedzy o tym, jak człowiek funkcjonuje. Skuteczny menedżer to taki, który potrafi odnaleźć się w burzliwej rzeczywistości określanej jako świat VUCA.
VUCA to akronim wprowadzony przez amerykańskich wojskowych strategów z U.S. Army War College:
• Volatility (zmienność, ulotność),
• Uncertainty (niepewność),
• Complexity (złożoność),
• Ambiguity (niejednoznaczność)
Biznes zmusza menadżerów do natychmiastowego działania, korzystania ze wzorców i schematów bez sprawdzania, czy nadal pasują do sytuacji. Liderzy wychowani w modelu przywództwa transakcyjnego mają coraz większą trudność w rozpoznawaniu złożoności sytuacji i wchodzeniu w rolę obserwatora, który jest prawdziwie zainteresowany tym, co przychodzi wraz tym, co się wydarza.
Świat VUCA to świat obfitości albo chaosu. Twoja własna percepcja sytuacji o tym zdecyduje. VUCA nie jest kolejnym modelem, schematem postępowania czy narzędziem, którego tak pragną menadżerowie. VUCA jest raczej zaproszeniem do zmiany sposobu reagowania na bodźce. Jest zaproszeniem do transformacji modelu działania w którym ciekawość, empatia i odwaga lidera biorą górę nad jego ego i ochotą na posiadania racji w każdej sytuacji.
Celem warsztatów jest zwrócenie uwagi liderom na takie umiejętności przywódcze, które są niezbędne w czasach w jakich przyszło im żyć i pracować. Są to umiejętności dotychczas pomijane i niewystarczająco doceniane. Autorski program warsztatów bardzo mocno aktywizuje inteligencję kognitywną uczestnika, czyli jego zdolność do skutecznego myślenia w sytuacjach nieprzewidywanych i niepewnych.
Co zyskasz:
Dla kogo jest to szkolenie:
Program szkolenia
- +1. Co my właściwie wiemy o tym, jak funkcjonujemy?
- +2. Błędy poznawcze - praktyka
- +3. Czym jest VUCA? Pojęcie i koncepcja.
- Gotowość poznawcza – samopoznanie
- Jak bardzo ufasz swoim zmysłom?
- +4. Cztery obszary uwagi w świecie VUCA
- Model uczestnik obserwator – praktyka
- +5. Świat VUCA - jestem uczestnikiem czy obserwatorem?
- Czy to jest złożone czy skomplikowane – praktyka
- Drabina wnioskowania – praktyka
- +6. VUCA Prime – kompetencje kluczowe w świecie VUCA
- +7. Sytuacje złożone i skomplikowane – praktyka
- +8. Zarządzanie paradoksem – „Mapowanie biegunowości” – praktyka
- +9. Budowanie przewagi sensorycznej organizacji:
- Odkrywanie możliwości
- Mnożenie perspektyw
- +10. Sytuacje złożone i skomplikowane – część II – praktyka
- +11. Język E-prime i znaczenie semantyki ogólnej w komunikacji
- +12. Kontrsugestywność i proaktywność ludzi w zmianie - praktyka
- +13. Paradygmaty przywództwa. Przywództwo transformujące i jego elementy
- +14. Teoria U – od „ego” do „eco”
- +15. Archetypy słuchania – jak słucham i jaki to ma wpływ na efekty?
- 12 barier komunikacyjnych wg. T. Gordona
- +16. Przekonania w życiu człowieka – jak z nimi postępować – praktyka
- +17. Powszechne wzorce słabej argumentacji
- +18. Lider dialektyczny czy lider logiczny?
- Co to oznacza być dialektycznym?
- Jak rozwijać dialektyczny sposób myślenia?