Dupa, nie szef

Kontynuując wątek noworocznych postanowień – dziś o sprzedaży. Działam w sprzedaży trzy dekady. Sporo widziałem, mam swoje obserwacje i opinie na temat sprzedaży, zarządzania nią i szefów sprzedaży. Wraz z nowym rokiem spora grupa ludzi związanych ze sprzedażą naiwnie liczy, że coś się zmieni: Handlowiec liczy, że będzie łatwiej Szef liczy, że handlowcy będą odwiedzać regularnie klientów i generować nową…

Czytaj więcej

Noworoczne Postanowienie czy Wielka “Wtopa”?

Nowy Rok to czas postanowień noworocznych. Czas stawiania sobie wygórowanych oczekiwań i obierania nierealnych celów. Jeśli nigdy dotąd nie ćwiczyłeś i nagle planujesz w 2022 spędzać 3 dni w tygodniu na siłowni ćwicząc wszystkie partie mięśni – Twój mózg zrobi wszystko, aby do tego nie doszło, ponieważ taka zmiana nawyków jest dla organizmu rewolucyjna, a mózg ma dbać o to,…

Czytaj więcej

Strategia zarządzania w świecie VUCA

Od małego uczono nas rozbierania problemu i świata na czynniki pierwsze. Takie działanie tylko z pozoru ułatwia rozwiązanie trudnych zadań, ponieważ tracimy w takim postępowaniu szansę na zobaczenia większej całości i powiązania „tego czegoś” z innymi elementami. W tym nadzwyczaj obfitym w informacje świecie VUCA potrzebna jest zmiana sposobu myślenia, aby dać sobie sposobność do obserwowania tego, co umyka kiedy…

Czytaj więcej

Teoria U, czyli o tym jak uwaga i działanie wpływają na rozumienie świata

Otto Scharmer był zafascynowany pracą swojego kolegi  Petera Senge`a. Twórcy i propagatora idei rozwijania organizacji uczących się, autora „Piątej Dyscypliny”- mistrzostwo osobiste , modele myślowe, wspólna wizja, zespołowe uczenie się i myślenie systemowe. Scharmer skupił się w swoich badaniach na zgłębianiu tego, co Senge nazwał „Ruchem U” w którym: ruch w dół krzywej „U“ charakteryzuje się przekształcaniem naszego zwykłego sposobu postrzegania –…

Czytaj więcej

Świat VUCA – co to takiego?

Kiedy w 13 wieku Mongołowie podbijali Azję i zawitali do bram Europy nasi przodkowie doświadczali tego, co dziś nazywamy VUCA. Gdy imperium perskie Dariusa, pierwsze wielokulturowe i wielonarodowe państwo zostało pokonane przez mniejszą armię Aleksandra Wielkiego mieliśmy turbulencję VUCA. Można by powiedzieć, że VUCA jest z nami od zawsze. Dzisiejsze, bywa, że zniechęcające i stale rosnące tempo zmian, szybko zmienia…

Czytaj więcej

Co wiemy o mentoringu? – wyniki badania

Wprowadzenie W badaniu wzięło udział 365 osób, które są przedstawicielami ról menadżerskich z obszaru HR, sprzedaży, marketingu, finansów, IT –  246 osób. I większość z nich zarządza mniejszymi lub większymi zespołami. Pozostałe 119 osób nie pracuje w rolach menadżerskich i nie ma pod sobą w strukturze pracowników. To ważne informacje. Pytania w ankiecie  skonfigurowałem tak, aby jak najwięcej dowiedzieć się od respondentów na…

Czytaj więcej

Jak wybrać mentora?

Czy każdy może być mentorem? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba dokonać wyboru, jakie kompetencje są kluczowe dla roli mentora. Bo jeśli mentor to ten „ kto wie lepiej i więcej” w obszarze, który nas interesuje, to wiedza specjalistyczna, jest zdecydowanie kluczowym aspektem w wyborze mentora.

Czytaj więcej

Komunikacja w procesie mentoringu

Mapa to nie teren – tego nauczyłem się do mojego mentora, Macieja Bennewicza. Każdy z nas ma swój własny system wierzeń, przekonań, norm czy zasad, który wpływa na jego postrzeganie rzeczywistości. I to osobiste postrzeganie jest jego i tylko i wyłącznie jego mapą, nikogo innego. To oznacza, że każdy z nas nosi swoją mapę oraz to, że nie da stworzyć jednej dobrej dla wszystkich mapy terenu.

Czytaj więcej

Do czego potrzebny ci mentor?

Żyjemy w czasach, gdy ilość gromadzonych danych każdego dnia rośnie wykładniczo i nie jest już możliwe nadążanie za ich przyrostem. Właściwie to nie jest już nawet możliwe przyjrzenie się katalogowi tego, co jest gromadzone. W takich okolicznościach uczenie się i poszukiwanie treści, które będą dla nas rozwojowe nabiera innego znaczenia.

Czytaj więcej

„Caveat Venditor”, czyli jak dziś wygląda proces zamykania sprzedaży

„Caveat emptor” po łacinie oznacza, „niechaj kupujący się strzeże” i prawdopodobnie nie będzie przesadą, gdy napiszę, że taką ”filozofię” sprzedaży mieliśmy w latach 90. Od przynajmniej dwóch dekad zamykanie sprzedaży było jednym z  elementów szkolenia sprzedawców, jako krytyczny obszar prowadzonych rozmów z klientem, aby „podpisać umowę”.  Jak sytuacja wygląda teraz? Zapewne większość z Was słyszało w przeszłości poniższe pytania, które zmuszały klienta…

Czytaj więcej

Top